باتری سیلد اسید یکی از انواع باتری‌های یو پی اس است. همه ما می‌دانیم که باتری‌ها اهمیت بسیار ویژه‌ای در زندگیمان دارند و کاربرد آن‌ها در زندگی روزمره بر همه آشکار است؛ اگر دقت کرده باشید بسیاری از لوازمی که ما از آن‌ها استفاده می‌کنیم با کمک باتری کار می‌کنند. مثل موبایل، لپ‌تاپ، ساعت، و…. علاوه بر این‌ها حتی علم‌ پزشکی نیز تا حد زیادی مدیون باتری‌ها است. زیرا که بسیاری از لوازم تجهیزات پزشکی نظیر قلب مصنوعی، سمعک، ویلچر‌های شارژی، و… دارای باتری هستند.

در ابتدا با زبان ساده می‌توانیم بگوییم که باتری وسیله‌ای است که با تبدیل انرژی شیمیایی به انرژی الکتریکی، موجب راه‌اندازی لوازم برقی می‌شود. در واقع باتری وظیفه تامین انرژی مورد نیاز در سیستم‌های الکتریکی و لوازم برقی را بر عهده دارد. هر باتری دارای دو قطب کاتد و آند است. هنگامی که باتری در حال تامین انرژی الکتریکی است، الکترون‌ها از سمت قطب منفی یعنی آند، به سمت قطب مثبت یعنی کاتد می‌روند و از این طریق برق مورد نیاز تامین می‌شود.

باتری‌های سیلد اسید نام دیگر باتری‌های سرب اسیدی خشک است. باتری‌های سرب اسیدی خشک نیز نوعی از باتری‌های قابل شارژ سرب اسیدی هستند که در دستگاه‌های یو‌پی‌اس، با عنوان باتری یو‌پی‌اس به کار برده می‌شوند.

در ادامه این مقاله توضیحات جزئی تری درباره انواع باتری‌های سیلد اسید و طرز کار و ساختار آن‌ها ارائه داده‌ ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره باتری‌های سیلد اسید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انواع باتری‌های سیلداسید

باتری‌های سرب اسیدی خشک یا همان سیلد اسید، پر کاربرد‌ترین و معروف‌ترین نوع باتری یو‌پی‌اس هستند. این باتری‌ها طول عمری نسبتا خوب و معادل ۵ تا ۱۰ سال دارند. از مزیت‌های استفاده از باتری‌های سیلد اسید این است که نیاز به شرایط نگهداری و تعمیر خاصی ندارند. صرفا باید آن را در محیطی خشک نگهداری کنید و هر از چند گاهی آن را از گرد و غبار پاک کنید.

باتری‌های سیلد اسید بر دو نوع اند: AGM و GEL.

AGM :
این مدل از باتری سیلد اسید، به لحاظ هزینه نسبت به انواع دیگر مقرون به صرفه‌تر است. همچنین کارآیی آن نسبت به هزینه‌ای که دارد، بسیار خوب است. از مزیت‌های این نوع از باتری سرب اسیدی خشک این است که جدا کننده‌های آن از جنس پشم شیشه هستند. این جدا کننده‌ها با جذب الکترولیت، می‌توانند موجب کم شدن مقاومت باتری شده و به خودی خود کارآیی و ظرفیت باتری را افزایش دهند.

GEL:
این نوع از باتری سرب اسیدی خشک، نسبت به مدل قبلی معمولا قیمت بالاتری دارد و در واقع، نسبت هزینه به کارآیی آن بیشتر است. همچنین این مدل باتری سیلد اسید نسبت به مدل AGM مقاومت داخلی بالاتری دارد و به طبع آن دارای ظرفیت کمتری است. البته از مزیت‌های استفاده از باتری‌های GEL این است که الکترولیت آن‌ها جنسی ژله‌ای مانند دارد، و به همین دلیل نیازی به نگهداری در شرایط خاصی ندارند.

ساختار و طرز کار باتری سیلد اسید

به طور کلی هر باتری دارای دو الکترود با قطب‌های مثبت و منفی است. ما بین این الکترود‌ها محفظه‌ای قرار دارد که درون آن از مایع اسیدی یا همان الکترولیت پر شده است. هنگامی که باتری در حال تامین برق مورد نیاز لوازم الکتریکی است، یعنی باتری در حال شارژ کردن وسیله دیگری است (حالت دشارژ)، الکترون ها از سمت الکترود منفی یعنی آند، به سمت الکترود مثبت یعنی کاتد می‌روند.

لیکن اگر باتری خود قابلیت شارژ مجدد را داشته باشد، زمانی که باتری خود به جریان بر وصل است و شارژ می‌شود (حالت شارژ)، این جریان برعکس عمل می‌کند. یعنی الکترون‌های منفی که به سمت کاتد رفته بودند، مجددا به سمت آند برمی‌گردند. همان‌طور که گفتیم باتری های سیلد اسید نوعی باتری قابل شارژ هستند؛ پس تمام توضیحات فوق در حال شارژ و دشارژ این باتری اتفاق می‌افتد.

جمع‌بندی

به طور خلاصه می‌توان گفت باتری‌های سیلد اسید نام دیگر باتری‌های سرب اسیدی خشک است. باتری‌های سرب اسیدی خشک نیز نوعی از باتری‌های قابل شارژ سرب اسیدی هستند که در دستگاه‌های یو‌پی‌اس، با عنوان باتری یو‌پی‌اس به کار برده می‌شوند. در واقع این باتری‌ها تمام ویژگی های باتری یو‌پی‌اس را دارا است. باتری‌های سیلد اسید بر دو نوع اند: AMG و GEL. ساختار باتری‌های سیلد اسید به گونه‌ای است که در آن‌ها الکترولیت جذب صفحات جدا کننده می‌شود که این موضوع خود باعث بالاتر رفتن میزان بهره‌وری از باتری و افزایش طول عمر آن می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *