یو پی اس چیست؟

بد نیست قبل از پرداختن به تفاوت یو پی اس تک فاز و سه فاز نگاهی به فرایند عملکرد دستگاه یو پی اس داشته باشیم.

یو پی اس دستگاهی است که از آن برای مقابله با مشکلات برق ورودی سیستم ها استفاده می شود. یو پی اس (UPS) یک منبع تغذیه کننده بدون وقفه محسوب می شود و در حقیقت یک وسیله الکترونیکی می باشد که آن را برای محافظت از بارهای حساس در برابر اغتشاشاتی همچون نویز و قطعی برق طراحی کرده اند.

دستگاه یو پی اس دارای باتری می باشد و در زمان ورود برق بصورت عادی ، باتری ها شارژ می شوند و در زمان قطعی برق و یا کاهش شدید ولتاز برق ورودی، دستگاه یو پی اس کاملا اتوماتیک منبع تغذیه را از برق شهری به خروجی مورد نظر در عرض زمان کوتاهی که از صفر تا یک تا دو میلی ثانیه بسته به نوع تکنولوژی یو پی اس خواهد بود، انتقال می دهد.

معرفی انواع یو پی اس

با تحول علم و پیشرفت تکنولوژی، سیستم های الکترونیکی نیز بتدریج مدرنتر و کارآمدتر شده اند. علاوه بر این نیاز بازار و استفاده کنندگان نیز مزید بر علت شده و موجب تسریع در پیشرفت تکنولوژی شده اند.

دستگاه یو پی اس نیز از این روندمستثنی نبوده و تحولات شگرفی را طی ده های اخیر در ساختار فنی آن مشاهده کرده ایم.

یو پی اس با تکنولوژی مطرح در دنیا عبارتند از :

  1. یو پی اس آنلاین
  2. یو پی اس لاین اینتر آکتیو
  3. یو پی اس آفلاین

تفاوت یو پی اس تک فاز و سه فاز

تفاوت یو پی اس تک فاز و سه فاز در در کنترل قدرت ویبولیتین آن ها می باشد که در ادامه بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

سیستم های یو پی اس تک فاز بیشتر برای دستگاه هایی مورد استفاده قرار می گیرند که کوچک می باشند مثلا برای تامین برق مورد نیاز خانه ها و کسب و کارهای غیر صنعتی کوچک استفاده از یو پی اس تک فاز مناسب ترین گزینه انتخابی می باشد.

Ups های تک فاز برای موتورهای در حال اجرا که دارای 5 اسب بخار می باشند بسیار مناسب هستند. شاید این نکته را ندانید که یک موتور تک فاز جریانی بیشتر از موتورهای 3 فاز ترسیم می کنند و این قابلیت را دارند تا قدرت ۳ فاز یک انتخاب کارآمد تر برای کاربردهای صنعتی را بسازند.

اما استفاده از یو پی اس های سه فاز در کسب و کارهای بزرگ استفاده می شود که به طور بسیار فزاینده ای تشنه قدرت با قدرت چگالی بالا می باشند

یو پی اس های ۳ فاز به سیم کشی کوچکتر و ارزان تر و ولتاژهای پایین تر اجازه می دهد، و آن را امن تر و برای اجرا ارزان تر می کند برای تجهیزات طراحی شده استفاده از سیستم های یو پی اس ۳ فاز بسیار کارآمدتر می باشند.

کارکرد یو پی اس

دستگاه یو پی اس از لحاظ کارکرد و سیستم برق مصرفی به دو گونه اصلی قابل تقسیم بندی می باشند :

  1. یو پی اس تک فاز
  2. یو پی اس سه فاز

یو پی اس تک فاز چیست؟

یو پی اس تکنولوژی تک فاز با استفاده از قدرت الکتریکی جریان متناوب بهره می گیرد که در آن جریان ولتاژ و جریان در مقدار و جهت در یک دوره چرخه ای تغییر می کند، معمولا 60 بار در ثانیه است. سیستم های تک فاز اشاره به استفاده از یک منبع ورودی تک و یک منبع خروجی (1: 1) به تجهیزات الکتریکی، یو پی اس تک فاز برای استفاده از سیستم های اداری، مانند سرورهای نصب شده روی میز، مخابرات، سوئیچ های شبکه، سیستم های کامپیوتری و باسکول و…. استفاده می شود.

یو پی اس تک فاز یکی از مجهزترین و مقاوم ترین نوع یو پی اس در صنعت می باشد.یو پی اس تک فاز این قابلیت را دارد که انواع مصرف کننده ها را با طول عمر بسیار بالا و مطابق با استانداردهای جهانی تغذیه نماید.

یو پی اس تک فاز با راندمان مناسبی که دارد باعث می شود که صرفه جویی در مصرف برق بصورت قابل توجهی نمایان شود و نتیجه این صرفه جویی کاهش هزینه برق و هزینه استهلاک خواهد بود.

یو پی اس تک فاز عموما در دفاتر و شرکت ها مورد بهره برداری قرار می گیرد زیرا در چنین فضاهایی معمولا یو پی اس با ظرفیت کمتر از 20KVA نیاز می باشد.

یو پی اس تک فاز یک، راه حل مناسب و مقرون به صرفه برای برنامه های کاربردی با نیازهای kVA کم مانند کسب و کارهای کوچک، دفاتر خانه، دفاتر پیشخوان و … به حساب می اید.

یو پی اس سه فاز چیست؟

جریان برق برای تغذیه این نوع یو پی اس برق سه فاز می باشد. یو پی اس سه فاز کاربرد فراوانی در صنایع دارد و به همین خاطر از برق سه فاز تغذیه می شوند. استفاده از برق سه فاز برای ذخیره برق بطور مستقیم و تبدیل مجدد آن به خروجی سه فاز استاندارد در حقیقت عملکرد یو پی اس سه فاز می باشد.

یو پی اس سه فازاز تعدادی باتری استفاده می کند و ابعاد آن نسبت به سایر یو پی اس ها بزرگتر و از ساختار پیچیده تری بهره مند هستند.

همانگونه که توضیح دادیم دستگاه یو پی‌ اس‌ انواع مختلفی دارد و هر یک بسته با توجه به مشخصه های فنی که دارند، قادرند دستگاه های الکترونیکی خاصی را پشتیبانی کنند .

دستگاه یو پی‌ اس‌ سه فاز برای تأمین برق پایدار تجهیزات الکترونیکی با مصرف بالا استفاده می شود.یو پی اس سه فاز دارای سه خط ورودی AC و سه خط خروجی AC است و عمدتا در بخش های ذیل مورد استفاده قرار می گیرند :

یو پی اس سه فاز به دلیل قابلیت توان بالا و پایدار، برای محافظت از تجهیزات با مصرف بالا، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یو پی اس سه فاز چگونه کار می‌کند؟

دستگاه یو پی اس سه فاز برق بیشتری نسبت به سایر منابع تغذیه در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد . چون از سه فاز کامل تولید شده از شبکه سراسری برق بهرمندمی شود. همانگونه که ذکر شد، یو پی اس سه فاز معمولاً در محیط های صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که سیستم های یو پی اس تک فاز برای لوازم خانگی استفاده می شود.

کاربرد یو پی اس سه فاز

سیستم های یو پی اس تک فاز بیشتر برای دستگاه هایی مورد استفاده قرار می گیرند که کوچک می باشند مثلا برای تامین برق مورد نیاز خانه ها و کسب و کارهای غیر صنعتی کوچک استفاده از یو پی اس تک فاز مناسب ترین گزینه انتخابی می باشد.

اما استفاده از یو پی اس های سه فاز در صنعت و سرورها کاربرد بسیاری دارد.

چگونه یو پی اس مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنیم؟

قبل از هرتصمیمی بهتر است مقدار بار مصرفی سیستم های مورد بهره برداری محاسبه کنید اینکه چه مدت برق بک آپ یو پی اس مورد نیاز شما می باشد.

یو پی اس آنلاین کارآمدی بیشتری نسبت به سیستم های لاین اینترکتیو دارد و از قدرت حفاظت بیشتری برخوردار است. یو پی اس آنلاین برای بارهای حساس بسیار مناسب می باشند.

یو پی اس آفلاین ، ساده ترین نوع یو پی اس در صنعت می باشد و بهترین گزینه برای تامین برق سیستم های کوچک و غیر حساس محسوب می شود.

یو پی اس لاین اینترکتیو برای سرورهای کوچک و شبکه مناسب می باشند.

یو پی اس آنلاین که دارای سطح حفاظت خوبی می باشند ، عملکرد مناسب تری دارند .

برای انتخای یو پی اس مناسب برای کسب و کار خود حتما با شرکت ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناسان فنی استفاده کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *